De zin en onzin van kernwaarden

Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen jouw bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar jij en jouw bedrijf voor staan. Het is de kunst om 3 tot 5 heldere kernwaarden te ontdekken die de cultuur van jouw bedrijf in 1 keer duidelijk maken.

Kernwaarden als drijfveren van de organisatie?
Kernwaarden geven weer waarom en hoe jij of jouw bedrijf dingen doet. Want kernwaarden zijn de drijfveren die het waarom van hun handelen verklaren. Het gaat dus dieper: aan de hand van kernwaarden kun je veel makkelijker strategische beslissingen nemen. Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Zo (her)kent de klant wie je bent en voorkom je veel interne discussies. Het is daarom een belangrijk onderdeel van de ondernemersstrategie, maar ook van personeelsbeleid.

Hoe ontdek je drijfveren en kernwaarden?
Kernwaarden heb je al. Je moet er alleen achter komen wat ze zijn. Probeer te achterhalen waar jij en je mensen voor staan. Persoonlijk als ondernemer, collectief als bedrijf. Wat is nu echt belangrijk voor ons? Ga in gesprek en laat je adviseren door een specialist. Zo kom je tot de kern van de zaak. Goede kernwaarden zijn in ieder geval geen lege marketingslogans die je op je website zet. Het gaat niet over je product of dienst, maar over de mentaliteit van jou als ondernemer, en/of de mensen binnen je bedrijf. Hat gaat om de cultuur, de intrinsieke waarden, ofwel de drijfveren.

Hoe gebruik je kernwaarden?
Als je passende kernwaarden hebt gekozen, is het zaak ze bekend te maken. Zorg dat je klanten er niet omheen kunnen. En ook je medewerkers niet. Maar dan in de positieve zin. Maak medewerkers
maar ook klanten enthousiast om deze kernwaarden uit te dragen. Zorg dat de kernwaarden zichtbaar zijn binnen je bedrijf. Maar daag jezelf en de mensen ook uit. Vraag wat ze van die waarden vinden en hoe hij ze dan handen en voeten geven. Zorg dat ze zelf het initiatief nemen om de kernwaarden te vertalen naar de praktijk.

Wat heeft mijn klant aan kernwaarden?
Bedrijven en organisaties die alleen producten en diensten leveren zonder meerwaarde zullen niet overleven. Klanten maken keuzes op basis van drijfveren en overtuigingen. Drijfveren kleuren het beeld van de persoon en de organisatie. Waarom doe jij de dingen die ze doet? Wat drijft je? Wat maakt je gelukkig? Kortom, wat zijn jouw kernwaarden? Kernwaarden bepalen dus de identiteit van je organisatie; zoals de organisatie in de praktijk is. Hieruit blijkt de kracht.

Wat hebben mijn medewerkers aan kernwaarden?
Kernwaarden zijn dus onmisbaar voor de identiteit van je bedrijf. Ze geven je werknemers houvast en het gevoel dat ze aan iets belangrijks bijdragen. Dat zal ze motiveren. Het zal (op den duur) hun houding en gedrag bepalen. Kernwaarden versterken de onderlinge band – maakt het team sterker. Daar zal je bedrijf veel voordeel bij hebben. En de klant zal ervaren dat kernwaarden meer zijn dan kernwoorden!

Terug naar het overzicht

Commotion

Kies voor creatieve oplossingen in marketing en communicatie en bel 0342 - 42 55 99 of stel uw vraag via het formulier hieronder

Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.