Begrijp jij de ander wel zo goed?

Waarom begrijpen we elkaar vaak zo slecht? Op welke wijze houden we meningsverschillen zelf in stand? Wat kunnen we doen om de manier waarop we communiceren te verbeteren? Volgens de Amerikaanse klinisch psycholoog Marshall B. Rosenberg (1934) is de manier waarop we communiceren – meestal onbedoeld – gewelddadiger dan we beseffen doordat de uitdrukkingen die we gebruiken vaak nodeloos beschuldigend zijn. Om werkelijk verbinding te maken met onszelf en met de ander dienen we een andere taal te leren, de taal van het hart.

Communiceer jij om te verbinden?

Verbindende communicatie is denkwijze die erop gericht is om wederzijds begrip en respect te brengen in de ontmoeting met de ander. Dat kan overal zijn: thuis, op je werk of waar dan ook. Je krijgt tijdens de training ‘Verbindend communiceren’ handvatten om helder te zijn in wat belangrijk voor je is en daarvoor te staan zonder te denken in termen van winnen of verliezen. Het is een methode om op een gezonde assertieve manier contact te maken en te houden. Als je erin slaagt die verbinding te maken dan is dat voor heel veel vraagstukken de oplossing, zoals moeilijke gesprekken, feedback geven of iets gedaan krijgen wat voor jou belangrijk is.

Feedback geven in verbinding

Feedback geven is een mooi voorbeeld als het gaat om verbindende communicatie. Veel mensen vinden feedback geven lastig. Het voelt vaak als kritiek geven. Daardoor laten ze het na. En dat is jammer, want met feedback geef je de ander de kans te leren. Hoe waardevol is dat? Vanuit verbindende communicatie is een handig model ontwikkeld, het 4G-model. Aan de hand van dit model zal feedback geven een stuk eenvoudiger worden. Ook is het een effectief model bij onbegrip of weerstand.

Wil jij leren effectiever te communiceren? Dan is de training Persoonlijk communiceren iets voor jou!